Zaburzenia czynnościowe układu stomatognatycznego na tle wybranych chorób ogólnoustrojowych

Zakład Protetyki Stomatologicznej Katedry Protetyki i Materiałoznawstwa Stomatologicznego, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach Department of Prosthodontics, Chair of Prosthetics and Dental Materials Sciences, Medical University of Silesia in Katowice

Zakład Materiałoznawstwa Stomatologicznego Katedry Protetyki i Materiałoznawstwa Stomatologicznego, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach Chair of Prosthetics and Dental Materials Sciences, Medical University of Silesia in Katowice

Studenckie Koło Naukowe Zakładu Protetyki Stomatologicznej Katedry Protetyki i Materiałoznawstwa Stomatologicznego, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach Students’ Research Group at the Department of Prosthodontics, Chair of Prosthetics and Dental Materials Sciences, Medical University of Silesia in Katowice

Data publikacji: 12-03-2019

Prosthodontics 2019;69(1):68-83

Schorzenia skroniowo-żuchwowe (ang. temporomandibular disorders, TMD) są zespołem zaburzeń charakteryzujących się między innymi bólem mięśni w obrębie twarzy, głowy i szyi, bólami stawu skroniowo-żuchwowego (ssż), objawami akustycznymi czy też zaburzeniami toru oraz zakresu ruchów żuchwy. Zaburzenia w obrębie narządu żucia mogą w pewnym okresie życia dotyczyć nawet 50-75% populacji. Etiologia TMD nie jest do końca znana. Występowanie schorzeń jest zdeterminowane występowaniem wielu czynników, m.in. czynnikami wrodzonymi, zewnętrznymi, emocjami. Celem tego poglądowego artykułu jest zgłębienie informacji o TMD, jako schorzeniu pojawiającym się w przebiegu wielu chorób i zaburzeń stanu organizmu. Należy pamiętać, że schorzenie to nie musi funkcjonować jako samodzielna jednostka chorobowa, ale także jako objaw innych zaburzeń. W artykule opisano współistnienie TMD oraz bólów głowy, szczególnie pochodzenia migrenowego, korelację między chorobami reumatycznymi czy też stresem a zaburzeniami czynnościowymi stawów skroniowo-żuchwowych. Intencją autorów jest poszerzenie wiedzy czytającego, zasugerowanie metod terapeutycznych oraz propagowanie holistycznego podejścia do leczenia TMD.