Wybrane aspekty profilaktyki chorób jamy ustnej u pacjentów onkologicznych

Zakład Stomatologii Zintegrowanej, Warszawski Uniwersytet Medyczny

Katedra i Zakład Stomatologii Zachowawczej, Gdański Uniwersytet Medyczny

Klinika Rehabilitacji Narządu Żucia, Katedra Protetyki Stomatologicznej, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu

Data akceptacji: 10-06-2021

Data publikacji: 15-06-2021

Prosthodontics 2021;71(2):191-203

Jak wynika z danych epidemiologicznych, w Polsce stale rośnie liczba zachorowań na nowotwory złośliwe. Terapia onkologiczna wiąże się z wieloma powikłaniami, w tym również występującymi w jamie ustnej. Niejednokrotnie stanowią one przyczynę długotrwałego cierpienia chorych, prowadząc do znacznego obniżenia jakości ich życia oraz zagrażając powodzeniu postępowania przeciwnowotworowego. Objawy te mogą być m.in. manifestacją choroby podstawowej, a także bezpośrednim lub pośrednim skutkiem jej leczenia. Powikłaniom w jamie ustnej można często skutecznie zapobiegać poprzez odpowiednie działania profilaktyczne. Planując stomatologiczne działania profilaktyczne należy przede wszystkim pamiętać, że muszą one być przygotowane indywidualnie dla każdego pacjenta i uwzględniać zarówno stan zdrowia jamy ustnej chorego, jak i jego sytuację ogólnozdrowotną. Postępowanie zapobiegawcze będzie różniło się także w zależności od etapu terapii onkologicznej, tzn. przed rozpoczęciem leczenia przeciwnowotworowego, w trakcie trwania tej terapii oraz po jej zakończeniu. W artykule przedstawiono propozycje postępowania profilaktycznego w wybranych chorobach jamy ustnej u pacjentów onkologicznych, na podstawie piśmiennictwa i doświadczeń autorów.